Celem Fundacji jest:
1. Propagowanie wiedzy z zakresu buddyzmu Theravādy
2. Umożliwienie osobom zainteresowanym buddyzmem Theravādy zapoznanie się z naukami (w formie książek, filmów, wykładów etc) oraz podjęcia praktyk pod opieką kompetentnych nauczycieli (zarówno mnichów jak i świeckich nauczycieli).
3. Ochrona zdrowia i promocja zdrowego trybu życia (poprzez zapoznanie się naukami buddyzmu Theravādy oraz technikami medytacji i relaksacji, umożliwiającymi zmniejszenie poziomu stresu oraz poprawy fizycznego i psychicznego samopoczucia)
4. Działanie w zakresie nauki, edukacji, oświaty i wychowania (w zakresie nauk buddyjskich, języków, kultury i sztuki krajów, których kultura i sztuka ukształtowała się pod wpływem Theravādy: Tajlandia, Sri Lanka, Birma, Laos. Wietnam, Kambodża, Indie)
5. Integrowanie środowiska polskich buddystów Theravādy.
Cele statutowe Fundacji „Theravada” to przede wszystkim propagowanie wiedzy z zakresu buddyzmu theravāda, ale także ochrona zdrowia i promocja zdrowego trybu życia dzięki upowszechnianiu technik medytacji i relaksacji umożliwiających zmniejszanie poziomu stresu oraz poprawę fizycznego i psychicznego samopoczucia. Fundacja promuje oryginalne metody medytacyjne, których źródłem jest kanon pāḷijski, co jest gwarancją kompleksowej i sprawdzonej metody. To zapewnia również rzetelność i prawdziwość przekazu nauczania Buddhy.
Słowo „theravāda” dosłownie znaczy „doktryna Starszych”. Jest to konserwatywna szkoła buddyzmu, która opiera się na Tipiṭace, czyli kanonie pāḷijskim – najwcześniejszych zapiskach nauczania Buddhy. Przez wiele stuleci theravāda była dominującą religią kontynentalnej części Azji Południowo-Wschodniej (Tajlandia, Birma, Kambodża, Laos) i Sri Lanki. Jednak Fundacja stawia na obiektywne, naukowe podejście do nauk Buddhy, jak i do medytacji. Wybraliśmy formę fundacji, ponieważ w większym stopniu zainteresowani jesteśmy działaniami społecznymi, a w mniejszym religijnymi. Jesteśmy otwarci na dialog, nie importujemy bezmyślnie kultury azjatyckiej i krytycznie odnosimy się do niektórych, nieprzystających do współczesnego świata, rozwiązań i praktyk.
Nasze działania mają na celu pomoc innym. Dzięki edukacji, teoretycznej i praktycznej, Fundacja stara się redukować poziom stresu w społeczeństwie, poprawiając fizyczne i mentalne samopoczucie ludzi. Naszym celem jest dzielenie się z innymi tym, co pomogło nam samym. Zdajemy sobie sprawę, że nie musi to pomagać wszystkim, jednak motywacją Fundacji jest stworzenie wyboru osobom poszukującym lub chcącym pogłębić praktykę.
Umożliwiamy osobom zainteresowanym wczesnym buddyzmem zapoznawanie się z jak najmniej zmienionymi naukami Buddhy. Staramy się przybliżać innym tę wiedzę poprzez wydawanie książek zarówno w formie papierowej, jak i elektronicznej, publikowanie filmów i wykładów na kanale YouTube oraz umożliwianie podjęcia praktyki medytacyjnej pod opieką kompetentnych nauczycieli – mnichów i osób świeckich. Nie pobieramy za to żadnych opłat, ponieważ uważamy, że nauki duchowe są bezcenne, jesteśmy także przekonani, że komercjalizacja duchowości może być szkodliwa.
Chcielibyśmy, żeby z naszych działań mogli korzystać wszyscy Polacy, także ci, którzy mimo odmiennych poglądów na temat wiary mogą docenić naszą pracę, potwierdzając i uznając mądrość płynącą z przedstawianych przez nas nauk – mądrość, która jest obiektywna, więc ponad podziałami.
YouTube
Fundacja jest organizacją non profit i realizuje swoje działania o charakterze niedochodowym, tworząc, produkując i publikując filmy o tematyce buddyjskiej, zwłaszcza filmy dokumentalne, audiobooki oraz wykłady słynnych nauczycieli (np. Ajahna Brahma) na kanale YouTube, który powstał w 2007 r. (SasanaPL https://www.youtube.com/user/sasanaPL) i mamy nadzieję, niedługo osiągnie i przekroczy 100 tysięcy subskrybentów i miliony wyświetleń. Nasze produkcje: audiobooki, filmy dokumentalne, wywiady, wykłady, jak też medytacje prowadzone – zarówno z napisami, jak też z nagranymi przez nas lektorami – zdobywają coraz większą popularność.
Portal Sasana.pl
Głównym działaniem Fundacji są tłumaczenia i publikowanie tekstów w formie elektronicznej i papierowej. Portal Sasana.pl to skarbnica wiedzy, która jest wciąż udoskonalana i powiększana przez dodawanie nowych tłumaczeń artykułów czy słowników. Sasana.pl powstała w 2007 r. i jest największą stroną w Polsce poświęconą buddyzmowi theravādy, od początku stanowiła obiektywne źródło poznania tej wczesnej szkoły buddyzmu. Kanał na YouTube można wspomóc tutaj: https://patronite.pl/SasanaPL/
Dhamma-dāna (strona Dhamma.pl)
W ramach projektu „Dhamma-dāna”, czyli Daru Dhammy (Dhamma – dosł. prawda, nauka), Fundacja zaczęła wydawać na papierze książki, które były najbardziej popularne na portalu Sasana.pl, i dzielić się nimi bez pobierania opłat. Publikacje te odznaczają się wysokim poziomem – są redagowane, edytowane i sprawdzane kilkakrotnie zarówno merytorycznie, jak i językowo. Rozdawane są osobom zainteresowanym podczas spotkań medytacyjnych w różnych miastach Polski, a także wysyłane pocztą do tych, którzy nie mogą odebrać książek osobiście – na koszt Fundacji. Darowizny czytelników wpłacane na cele statutowe Fundacji finansują kolejne wydania i dodruki.
W tym celu stworzyliśmy stronę Dhamma.pl - to dzięki Patronom takim jak Wy udało się nam postawić profesjonalną stronę, na której każdy może zamówić książki i w miarę szybko odebrać je od kuriera, którego wysyłamy z naszego magazynu. Ten nowy system odciąża nas od własnoręcznego pakowania książek i wysyłania ich, w związku z czym mamy więcej czasu na tłumaczenia. Ponieważ wynajęliśmy magazyn, możemy zamawiać znacznie większe nakłady i bez obaw składować starsze wydania w większej ilości, oraz robić dodruki. Zapraszamy wszystkich, Patronów i osoby zainteresowane, do zajrzenia na stronę i zamówienia papierowej wersji książki do poczytania: https://dhamma.pl/
Grupy medytacyjne
Fundacja patronuje spotkaniom medytacyjnym w kilku głównych miastach Polski. Są one organizowane przez sympatyków theravādy, po każdej sesji medytacyjnej odbywają się dyskusje na tematy związane z praktyką. W miejscach spotkań grup, gdzie wstęp jest bezpłatny, każdy może odebrać książki z projektu Daru Dhammy. Grupy finansują się same: wynajmują lokale, w których raz na tydzień przez dwie – trzy godziny, osoby zainteresowane mogą pomedytować i porozmawiać. (obecnie grupy medytacyjne są zawieszone z powodu restrykcji).
Odosobnienia
Raz na jakiś czas organizujemy dłuższe odosobnienia, które prowadzone są przez mnichów albo świeckich nauczycieli z dużym doświadczeniem. Fundacja jest organizatorem wydarzenia, ale koszty pobytu pokrywają uczestnicy bezpośrednio w wynajmowanych przez Fundację ośrodkach. Wszelkie koszty związane z podróżami nauczycieli pokrywane są z funduszy organizacyjnych, ale przestrzegamy zasady, by odosobnienia nie były komercyjne.
Inne
Fundacja promuje wydarzenia i publikacje o tematyce theravādyjskiej, na przykład wspierając produkcję i promocję bardzo ważnego filmu dokumentalnego autorstwa Małgorzaty Dobrowolskiej pt. „Mistrzynie życia duchowego”. Film przybliża kwestię odradzania się zakonu mniszek theravādyjskich i zdobywa uznanie oraz nagrody na międzynarodowych festiwalach filmowych na całym świecie.
Dzięki założeniu Fundacji w 2013 r. mogliśmy reprezentować szkołę theravādy na różnych konferencjach i wykładach. Jednym z fundatorów jest Wojciech Czypicki, wieloletni praktyk medytacji, tłumacz i organizator wielu spotkań i odosobnień. Drugim jest Piotr Jagodziński, twórca (2007) i redaktor naczelny portalu Sasana.pl, w 2009 r. w Birmie pod przewodnictwem Ashin Tejaniya wyświęcony na mnicha buddyjskiego, uzyskał dyplom na Uniwersytecie Theravādy (I.T.B.M.U.), po roku przeniósł się na Sri Lankę, gdzie między innymi odbył odosobnienie z Ajahnem Brahmavamso. W 2011 r. zrzucił mnisie szaty, pozostając świeckim wyznawcą. W 2016 r. po raz wtóry wdział mnisie szaty w klasztorze Sāsanārakkha, w Malezji. W 2017 r., po raz kolejny zrzucił mnisie szaty. Od tamtej pory podróżował po świecie, robiąc filmy dokumentalne, obecnie pracuje na rzecz fundacji, tłumaczy sutty, tworzy kontent dla portalu Sasana.pl.
Projekt tłumaczeń tekstów źródłowych
Chcemy w rzetelny sposób przedstawiać nauki dotyczące medytacji oraz pomóc innym we włączaniu tej obiektywnej mądrości w codzienne życie. Dostajemy mnóstwo maili, a także komentarzy na portalach społecznościowych, potwierdzających, że nasza praca jest przez innych bardzo doceniana. Wiele osób pisze, że słuchanie wykładów znanych nauczycieli medytacji pomaga w pokonywaniu depresji czy uzależnień. Bardzo wielu czytelników dziękuje nam za książki i za darmową wysyłkę, na którą czasem nie byłoby ich stać. Uczestnicy spotkań medytacyjnych także bardzo doceniają możliwość praktykowania oraz fakt, że wszystko odbywa się dzięki dobrowolnym datkom. Dlatego też chcemy zacząć tłumaczyć mowy Buddhy – teksty źródłowe kanonu pāḷijskiego – i publikować je w serii książkowej.
Nasz plan zakłada, że przetłumaczymy na polski większość mów z kanonu pāḷijskiego. Książki będą dostępne zarówno w formie papierowej, jak i elektronicznej ZA DARMO w ramach projektu Daru Dhammy. Książki będą opatrzone komentarzami i przypisami, które w sposób obiektywny i przystępny wyjaśnią teksty źródłowe buddyzmu. Chodzi nam o to, by przedstawiona wiedza była naukowa, ale zarazem jak najbardziej zrozumiała dla każdego zainteresowanego teorią i praktyką medytacyjną, moralnym postępowaniem i mądrością – czyli trzema głównymi filarami nauki Buddhy. Chcemy dzielić się tą praktyczną i życiową wiedzą z innymi. (Więcej informacji tu: https://patronite.pl/TheravadaPL/description)
Plany na przyszłość
Ośrodki miejskie
Przede wszystkim Fundacja potrzebuje miejsc, w których mogliby się spotykać sympatycy i osoby zainteresowane buddyzmem, medytacją, duchowością, ale też osoby chcące się tylko czegoś dowiedzieć, zaciekawione i zainteresowane ludźmi którzy praktykują i uważają siebie za buddystów. Miejsce, które jednocześnie byłoby czymś w rodzaju księgarni, ale bez sprzedaży książek, a właśnie z darmowymi książkami, w ramach projektu Daru Dhammy, który działa obecnie w wielu miejscach w Polsce, w szkołach jogi i innych ośrodkach buddyjskich, gdzie książki są dostępne cały czas za darmo.
Takie miejsce byłoby czymś w rodzaju kawiarnio-księgarni z odrębną salą medytacyjną, dostepną przez cały czas otwarcia obiektu, a nie tylko raz na tydzień przez dwie godziny. Tym sposobem każdy mógłby przyjść i praktykować medytację w dowolnym dla siebie momencie, w pustym i wyciszonym pomieszczeniu, de facto lepszym niż własne mieszkanie. Jednocześnie osoba taka mogłaby usiąść w kawiarnio-księgarni i spotkać się z innymi zainteresowanymi, odebrać i poczytać książkę, napić się herbaty lub kawy. Miejsce to byłoby także odpowiednie do organizowania pokazów związanych z theravādą, na przykład pokazy filmów, wykładów, dyskusji, i innych, powiązanych z buddyzmem theravādy.
Powierzchnia lokalu nie powinna być większa niż 100 metrów kwadratowych, najlepiej na parterze, z witryną, by łatwo można było miejsce znaleźć i dotrzeć. Pierwsze pomieszczenie miałoby stoliki oraz krzesła poprzedzielane półkami z książkami, zarówno z projektu Daru Dhammy jak też innymi książkami, które posiada Fundacja (np w jęz. angielskim) do pożyczenia lub poczytania na miejscu.
Działanie kawiarnio-księgarni byłoby możliwe dzięki pracy wolontariuszy czyli osób, które byłyby menadżerami/kami obiektu. Byłaby to osoba, która otwierałaby i zamykała lokal oraz opiekowała się nim w godzinach otwarcia. Osoba taka mogłaby wyjaśniać zasady działania kawiarnio-księgarni wszystkim gościom przychodzącym do lokalu, zaparzać herbatę czy kawę (darmową, także opłacaną z funduszy Fundacji) oraz kierować zainteresowanych do sali medytacyjnej oraz wyjaśniać lub wskazywać regulamin i kondukt zachowania podczas praktyki (np. zdjęcie butów, wyłączenie telefonów na czas praktyki, nieprzeszkadzanie innym).
W drugiej części wynajętego lokalu znajdowałaby się niewielka, wyciszona sala medytacyjna. Byłby to pusty pokój, bez żadnych obrazów czy figurek, całkowicie pusty, tak by nie rozpraszać uważności, dzięki czemu każdy mógłby przychodzić na salę, także codziennie, w godzinach mu/jej wygodnych, by móc rozwijać swoją praktykę. W sali medytacyjnej znajdowałyby się tylko szafy ze sprzętem do medytacji, takie jak poduszki, podkładki z gąbki, koce dla chętnych, etc.
Praktyka medytacji jest podstawową metodą introspekcji i rozwoju skupienia oraz mądrości, której nauczał Buddha, dla theravādinów to jedna z najważniejszych praktyk. Ponieważ wiemy jak wyglądają tego rodzajuj ośrodki w innych krajach theravādyjskich, jak i krajów z mniejszosciami theravādinów (np Malezja, Singapur) w zwiazku z tym wiemy jak najlepiej i w przystępny sposób zorganizować taką salę do praktyk medytacyjnych. Byłby to pierwszy ośrodek stricte theravādyjski w Polsce. Ponieważ jesteśmy Fundacją, akcentując bardziej świecki aspekt tej tradycji, nie nazywamy tego światynią, ponieważ też nie chcemy by miało to charakter religijny. Byłby to na pewno pierwszy theravādyjski obiekt, w którym możliwe byłoby praktykowanie i słuchanie oraz dyskutowanie w środowisku podobnie myślących ludzi związanych z tradycją theravādy.
Kawiarnio-księgarnia spełniałaby podstawowy cel integracji osób zainteresowanych. Każdy mógłby przyjść, odebrać książkę, napić się kawy czy herbaty, ale też wesprzeć Fundację w jakikolwiek sposób uznałby to za odpowiednie. Część medytacyjna lokalu byłaby także otwarta dla każdego, więc osoby chcące popraktykować uważność w ciszy mogłyby to robić w każdym momencie dnia, w godzinach otwarcia obiektu. Od czasu do czasu w sali odbywałyby się medytacje grupowe, które odbywają się także i teraz w wynajmowanych salach, zwykle po godzinach pracy (po 17:00). W miarę możliwości w sali odbywałyby się także wykłady, kursy podstaw buddyzmu i inne planowane projekty Fundacji. Moglibyśmy dzięki temu rozwinąć naszą współpracę z wybitnymi postaciami polskiej nauki, którzy już dziś wspierają Fundację, jak dr Grzegorz Polak, dr Marcin Fabjański i inni, którym moglibyśmy organizować wykłady i prelekcje w naszym miejscu spotkań. Mogłyby także odbywać się zajęcia powiązane z celami Fundacji, jak zajęcia rozwijające sprawność fizyczną, ćwiczenia uważnosci w ruchu (np hatha yoga, etc.). Wszystko byłoby za darmo, wstęp wolny, ale niektóre wydarzenia z wcześniejszymi zapisami, ze względu na ograniczoną ilość miejsc. Wystawiona byłaby puszka na datki na cele statutowe Fundacji. Każdy w dowolnej chwili mógłby wspomóc prace Fundacji finansowo, co znacznie zwiększyłoby przychody. Zwykle Fundacja obdarowywana jest funduszami od sympatyków bezpośrednio na konto bankowe. Tego rodzaju miejsce i zbiórka spowodowałaby zwiększenie naszej niezależności finansowej. Lokal w Warszawie mógłby mieć także oddzielny pokój przeznaczony pod biuro Fundacji, w którym odbywałyby się spotkania związane z działalnością Fundacji, ale tażke spotkania redakcyjne, tłumaczeniowe, wydawnicze i wszelkie inne, potrzebne do płynnego działania Fundacji.
Ośrodek medytacyjny
(więcej o planach na ośrodek medytacyjny wkrótce…)
Statut Fundacji "Theravada" - PDF
Sprawozdania merytoryczne Fundacji "Theravada":
- Sprawozdanie merytoryczne (2021) -PDF
- Sprawozdanie merytoryczne (2020) -PDF
- Sprawozdanie merytoryczne (2019) - PDF
- Sprawozdanie merytoryczne (2018) - PDF
- Sprawozdanie merytoryczne (2017) - PDF
- Sprawozdanie merytoryczne (2016) - PDF
- Sprawozdanie merytoryczne (2015) - PDF
- Sprawozdanie merytoryczne (2014) - PDF
- Sprawozdanie merytoryczne (2013) - PDF